دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: یکی از نام‌های تکراری و همیشگی بخش نامزدهای کسب جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر یا جشن خانه سینما در ۱۵سال اخیر، امسال با «رخ‌دیوانه» ۳تندیس سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر به خانه برد؛ بهترین کارگردان، بهترین فیلم و فیلم برگزیده تماشاگران.

سینما

ابوالحسن داوودي در تازه‌ترين تجربه كارگرداني خود سراغ دنياي مجازي رفته است، دنيايي كه اعتقاد دارد امروز همه به‌نوعي با آن درگيرند. بسياري از دوستداران سينما او را با كمدي متفاوت «نان و عشق و موتور1000» مي‌شناسند و درام جوانانه «تقاطع» كه در جشنواره بيست و چهارم ديده شد و يك سال بعد روي پرده رفت. گرچه «زادبوم» او با وجود درخشش در جشنواره بيست و هفتم هنوز مجالي براي اكران نيافته است. به بهانه اكران رخ ديوانه، با اين فيلمساز به گفت‌وگو نشستيم.

  • سابقه نگارش فيلمنامه به 7سال پيش برمي‌گردد. با توجه به فراگير شدن فضاي مجازي در سال‌هاي اخير، چقدر از فيلمنامه تغيير كرد؟

فيلمنامه اوليه بيشتر درباره نخستين نسخه‌هاي ارتباط مجازي بود كه آن زمان بسيار محدود بود و در نهايت به محيط چت ختم مي‌شد. فيلمنامه 2نسل پيش از موبايل‌هاي امروزي را به تصوير مي‌كشيد اما حالا يكباره همه‌‌چيز عوض شده و گوشي‌هاي هوشمند را دست همه مي‌بينيم. در شكل گرفتن درام اين فيلم تلفن همراه نقشي محوري دارد. اينترنت و تلفن همراه در سال‌هاي اخير تغيير عمده داشتند و بخشي از درام فيلمنامه هم كه بر مبناي نسل اوليه ارتباطات مجازي نوشته شده بود، تغيير كرد. جلسه‌هاي متعددي با محمدرضا گوهري (نويسنده فيلمنامه) داشتيم و درباره تمام جزئيات و تغييرها صحبت كرديم. بسياري از ديالوگ‌هاي فيلم كه مربوط به فضاي مجازي بود، تغيير كرد.محور اصلي فيلمنامه به‌نظرم خوب و پربار بود. وقتي تغييرها را هم اعمال كرديم، درام اصلي تحت‌تأثير قرار نگرفت و تازه باعث جذاب‌تر شدن فيلم شد.

  • شما ريتمي تند براي فيلم درنظر گرفتيد. آيا مخاطب با اين ضرباهنگ ارتباط برقرار مي‌كند؟

وقتي يك فيلم درباره درامي ساخته مي‌شود كه بر مبناي ارتباطات دنياي مجازي شكل گرفته، بايد ريتم همان دنيا را داشته باشد. دنياي مجازي ضرباهنگي بسيار تند دارد و ارتباط گرفتن در دنياي امروز با 20سال پيش بسيار متفاوت است. پس وقتي درباره دنياي مجازي حرف مي‌زنيم، حداقل اين است كه ريتم را از خود موضوع وام بگيريم.

  • گفته مي‌شود برخي بازيگران جوان درفيلم خودشان را تكرار كرده‌اند.

هميشه مرحله انتخاب بازيگر برايم اهميت زيادي دارد و بر اين باورم كه با انتخاب بازيگران، نيمي از فيلم ساخته شده است. در اين موضوع وسواس دارم اما برايم مهم نيست كه بازي‌ها ممكن است مخاطب را ياد فيلمي ديگر بيندازد. مسئله مهم برايم داستان و حضور بازيگر است و اينكه بازيگر وفادار به ساختار و متن باشد. به بازي او در ديگر فيلم‌هايش نگاه نمي‌كنم و اگر لازم باشد، جنس بازي تكرار مي‌شود.

  • براي رخ ديوانه در اكران نوروز چه سرنوشتي پيش‌بيني مي‌كنيد؟

هنوز تبليغات تلويزيوني، شهري و حتي مطبوعاتي شروع نشده و تبليغات از اين هفته و به شكل جدي بعد از تعطيلات نوروز آغاز مي‌شود. مهم براي من اقبالي است كه جوانان نشان مي‌دهند. خودم اهل دنياي مجازي هستم و پيام‌هايي كه درباره فيلم مي‌گذارند، برايم جذاب است. اين نشان مي‌دهد جوانان توانسته‌اند با فيلم ارتباط برقرار كنند.

  • احتمال اكران زادبوم پس از رخ ديوانه

داوودي درباره اكران فيلم قبلي خود «زادبوم» كه انتقادهاي بسياري از آن شده بود، مي‌گويد: حدود 8‌ماه پيش پروانه نمايش گرفته‌ايم. متأسفانه براي دوستان در حوزه هنري سوءتفاهمي پيش آمده كه در حال رفع آن هستيم. بعد از نمايش رخ ديوانه، با همكاري حوزه هنري زادبوم هم اكران مي‌شود.

کد خبر 290044

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha